Henk Tas
 

20 augustus 2004

De verzamelwoede van Henk Tas

 Rotterdam, vrijdag - Bij Henk Tas thuis weet je gewoon niet waar je kijken moet. In de vensterbank staat een buste van Elvis, in de fitting op zijn hoofd kan een lamp worden geschroefd. De kop van Mickey Mouse, met zonnebril, leunt tegen Elvis' borst.

Op een kastje staat een Elvis-telefoon. Als hij in gebruik is, wiegt Elvis met zijn heupen. Tegen de muur drie kartonnen Elvissen in gouden pak.
Aan de wand foto's van The Beatles en The Rolling Stones. Op het keukenkastje een hele rij Sneeuwwitjes.
Dan zwijg ik nog over de wand met boeken, platen, cd's en dvd's.
Henk Tas is een verzamelaar. Uit zijn werk, geënsceneerde fotografie, spreekt zijn fascinatie voor de iconen van onze tijd: Elvis, Monroe, Disney-figuurtjes.
Als je met hem praat, springt hij van het ene onderwerp (Elvis bijvoorbeeld) met gemak naar het volgende (fotograaf Daniel Kramer bijvoorbeeld) om met evenveel gemak een zijsprong te maken naar weer een ander onderwerp (ik noem als voorbeeld Brian Jones in SS-pak).
'Hier, wacht even,' zegt hij, springt op en komt terug met een aan Elvis gewijd Monopoly-spel. Het volgende moment legt hij een Oostenrijks fotoboek op je schoot. 'Heb je dit gehoord?' zegt hij dan, de tribute-cd This is where I belong met liedjes van Ray Davies in de lucht houdend.
Het zijn altijd informatieve ontmoetingen met Henk.

 

Hij treedt op als curator van de tentoonstelling The drifter, the dreamer die, als ik me niet vergis, vanaf 11 september is te zien in de Watertoren in Vlissingen. Voor die expositie heeft Henk werk van tientallen kunstenaars en fotografen verzameld: Daniel Kramer (hij is in de jaren zestig bekend geworden met foto's van Bob Dylan), Joel Brodsky, Gered Mankovitz, Vincent Mentzel, Carel van Hees, Willem van Roon, Anton Corbijn, John van 't Slot, Robert Whitaker, Bob van Dam, Paul Huf en vele anderen. De foto's laten popsterren, jazzmuzikanten en filmsterren zien. Veel van die foto's denken we te kennen, maar Henk heeft vaak nét de foto gekozen die werd gemaakt voor of na die ene die beroemd werd. Andere foto's tonen intieme momenten achter de schermen: Miles Davis die door een 'peephole' in het gordijn de zaal inkijkt, de jonge Bob Dylan die - met bril! - een keutje maakt, Marilyn Monroe die zich meer bloot geeft dan ze bedoelde.